Forum Suzuki Swift Polska


Kody błędów w komputerze {MK2-MK3}

Kody błędów w komputerze {MK2-MK3}

Postautor: SirBufor » 31 maja 2014, 15:07

Dla Suzuki Swift z 1989-1995 r., na przykładzie wersji Sedan 1991 r.



Jedną z kontrolek na desce rozdzielczej Suzuki Swifta jest czerwona kontrolka „CHECK ENGINE”. W przypadku jej świecenia w czasie jazdy, wiemy że coś mamy nie tak z naszym pojazdem. Należy udać się do serwisu i fachowcy sprawdzą co jest nie tak. Oczywiście sami też możemy sprawdzić dlaczego kontrolka błędu się świeci (DOTYCZY JEDYNIE STARSZYCH MODELI SUZUKI SWIFT). Istnieje możliwość wyzwolenia błysków kontrolki. Kontrolka zacznie migać. Zliczając ilość mignięć, możemy na podstawie tabeli odpowiedniej dowiedzieć się jaki czujnik padł nam na silniku.



Istnieją trzy sposoby wyzwolenia mignięć kontrolki:

1. Znajdujemy ukryty przełącznik. Gdzie go szukać? Ukryty jest po wewnętrznej stronie deski rozdzielczej, w okolicach zaznaczonych na zdjeciu. Trzeba więc sięgnąć dłonią od spodu i szukać go na stalowym wzmocnieniu deski:
Obrazek
Suzuki Swift, kody błędów, przełacznik
2. Sposób nr dwa polega na „szpilowaniu złącza diagnostycznego”. W komorze silnika znajdujemy wolne złącze. Gdzie go szukać? Patrząc na silnik z podniesioną maską, powinno nasze złącze być w prawym, górnym rogu komory silnikowej. Między mocowaniem amortyzatora a początkiem podszybia. Jest to biała kostka z gumową zaślepką zabezpieczającą:
Obrazek
Suzuki Swift, złącze diagnostyczne, kody błędów
Z białej kostki zdejmujemy zabezpieczenie. Podnosimy do góry. Do kostki wchodzą cztery przewody. Za pomocą zakrzywionej szpilki lub kawałka przewodu łączymy dwa kable: CZARNY i FIOLETOWO-ŻÓŁTY.
Obrazek
Suzuki Swift, złącze diagnostyczne, kody błędów
3. Trzeci sposób to wsadzenie bezpiecznika do otworu bezpiecznikowego w skrzynce bezpiecznikowej pojazdu:
Obrazek
Suzuki Swift, kody błędów, bezpiecznik
Po wybraniu JEDNEJ z powyższych metod, wykonujemy ją i przekręcamy kluczyki w stacyjce do pozycji ON. Nasza lampka „check engine” powinna mrugać. Pierwsze mruga cyfra dziesiątek, później cyfra jedności. Czyli np:
# ## jedno mrugnięcie, przerwa, dwa mrugnięcia = 12
## ### dwa mrugnięcia, przerwa, trzy mrugnięcia = 23



Kody błędów (Swift 1989-95):

12 – To Twój szczęśliwy dzień. Brak defektów. Wszytko OK.

13 – Oxygen sensor. Sonda lambda. Zamontowana jest na kolektorze wydechowym z głowicy patrząc od przodu z góry. W silnikach 1.0 trzeba schylić się nieco w lewo, jest troszkę ukryta.
Obrazek
Suzuki Swift, kody błędów, sonda lambda
14 – Coolant temperature sensor. Czujnik temperatury. Czujnik temperatury jest ukryty w okolicach termostatu. Dodatkowo modele Swifta z jednopunktowym wtryskiem posiadają jeszcze drugi czujnik temperatury.

21 – Throttle switch (manual transaxle). Czujnik położenia przepustnicy TPS (ręczna skrzynia biegów).
Obrazek
Suzuki Swift, czujnik położenia przepustnicy, TPS, kody błędów
21 – Throttle position sensor (automatic transaxle). Czujnik położenia przepustnicy (automatyczna skrzynia).

23 – Mainfold air temperature sensor. Czujnik temperatury powietrza. (B). Pod obudową filtra powietrza…

25 – Mainfold air temperature sensor. Czujnik temperatury powietrza.

24 – Speed sensor. Sensor szybkości. Manualna skrzynia biegów: czujnik jest zintegrowany z prędkościomierzem w desce rozdzielczej. Automatyczna skrzynia biegów: czujnik w wkręcany w obudowę skrzyni biegów.

31 – Mainfold absolute pressure sensor. MAP. Sensor ciśnienia. Pod „podszybiem”.
Obrazek
Suzuki Swift, kody błędów, MAP, sensor ciśnienia
41 – Ignition signal. Sygnał zapłonu.

42 – Crank Angle Sensor. Sensor kąta zapłonu. Czujnik umiejscowiony we wnętrzu aparatu zapłonowego.

51 – EGR – Exhaust Gas Recirculation System.

ON – Defekt Engine Control Module.



Dla modeli GTi dodatkowo:

33 i 34 – Mass Air Flow Sensor, MAF, przepływomierz powietrza.

Po zakończeniu diagnozowania należy wyciągnąć naszą „szpilkę” lub wyłączyć przełącznik wyzwalania błędów lub wyciągnąć nasz bezpiecznik.



Kasowanie kodów błędów.

Upewnij się, że zapłon znajduje sie w pozycji wyłączonej, następnie odłącz przewód uziemiający akumulatora na minimum 60 sekund.
UWAGA: odłączenie akumulatora może prowadzić do skasowania pamięci w urządzeniach elektronicznych podłączonych do akumulatora (np. radio, zegar). Podłącz przewód uziemiający akumulatora, włącz silnik i poczekaj, aż osiągnie normalną temperaturę pracy, powtórz procedurę sprawdzanie kodów błędów upewnij się, że w pamięci sterownika nie znajdują się żadne błędy. Należy zauważyć, że okres odłączenia przewodu akumulatora zależy od temperatury otoczenia. Im niższa temperatura, tym dłuższy okres rozłączenia. Procedura kasowania błędów może nie udać się, jeżeli temp. otoczenia jest poniżej 0 st. C. W tym przypadku spróbuj skasować błędy w ciepłym garażu lub innym pomieszczeniu.

Źródło: „General Motors Repair manual Chevrolet Sprint & Metro, Geo Metro/SUZUKI SWIFT, 1985-2000″ oraz „Autodata 2004″.
Obrazek
Awatar użytkownika
SirBufor
 
Posty: 245
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:36
Lokalizacja: Łódź
Model: Red Swift 1.3GTi

Re: Kody błędów w komputerze {MK2-MK3}

Postautor: SirBufor » 02 cze 2014, 19:50

Faq oparte jest o materiały z innych for.
Obrazek
Awatar użytkownika
SirBufor
 
Posty: 245
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:36
Lokalizacja: Łódź
Model: Red Swift 1.3GTi


kuchnie bytom

Wróć do FAQ

cron