Forum Suzuki Swift Polska


Wymiana rozrządu [1.0 / 1.3 / 1.6]

Wymiana rozrządu [1.0 / 1.3 / 1.6]

Postautor: none7 » 25 paź 2014, 18:54

Instrukcja zmiany rozrządu w silnikach 1.0 / 1.3 / 1.6.

Uwagi:
1. Pompę wody można wymienić wyłącznie po ściągnięciu rozrządu.
2. Zawsze patrz na znaki na rozrządzie !!
3. To że trzeba zdemontować obudowę filtra powietrza nie będę opisywał !! :P
4. Dokładny opis zmiany uszczelniaczy i pompy wody w innej instrukcji.
5. Litrówka ma tyle miejsca że nie ma potrzeby opuszczania silnika. Reszta instrukcji taka sama.
6. Pasek rozrządu powinien mieć zęby trapezowe pasujące w kształt zębów kół zębatych. Okrągłe zęby dyskwalifikują pasek i nie należy go montować - chyba że na własną odpowiedzialność.

Kolejno należy:
1. Odkręcamy śruby koła pasowego pompy wody. Gdy napięty jest pasek wielorowkowy alternatora, łatwiej jest je odkręcić.
2. Luzujemy górną śrubę alternatora i dolne/dolną (w zależności od mocowania - stary czy nowy typ). Luzujemy także napinacz wspomagania oraz klimy - jeżeli posiadamy :)
3. Ściągamy paski wielorowkowe.
4. Podkładamy pod silnik podnośnik samochodowy - najlepiej poprzez deseczkę jakąś - i delikatnie go podpieramy.
5. Odkręcamy śruby mocujące silnik (2 x 14 klucz) do poduszki.
6. Po odkręceniu, opuszczamy trochę silnik - ile pozwoli :), a następnie skręcamy koła w prawo.
7. Odkręcamy śruby mocujące koło pasowe (5 x 8 klucz nasadowy). Obrót silnika blokujemy na trzy sposoby: śrubokrętem płaskim koło zamachowe przez otwór od dołu w skrzyni biegów; klucz 17 oczkowy gięty zapierać o półoś; zblokowanie biegu w skrzyni.
Obrazek
8. Po odkręceniu koła pasowego, ściągamy go.
9. Odkręcamy wszystkie śruby mocujące obudowę rozrządu do których mamy dostęp :)
10. Podnosimy silnik na maksa do góry ile nam pozwala.
11. Delikatnie zbijamy koło pasowe z pompy wody i ściągamy je.
12. Wykręcamy resztę śrub trzymających obudowę rozrządu.
13. Ściągamy obudowę.
14. Patrzymy sobie na rozrząd, stan paska itp. (np. jak mocno jest napięty).
15. Ustawiamy rozrząd na znaki.
16. Luzujemy rolkę napinacza rozrządu (klucz 12) i sam napinacz (klucz 10 - długa dziwna śruba).
17. Demontujemy rolkę napinacza przyglądając się jak się to składa :).
18. Ściągamy pasek rozrządu.
19. Wymieniamy pompę wody (jeżeli mamy taki plan) oraz uszczelniacze wału korbowego i rozrządu.
20. Zakładamy nową rolkę napinacza.
21. Zakładamy nowy pasek rozrządu. Zwracamy uwagę czy pasek ma oznaczony kierunek obrotu. Jeżeli nie ma to zazwyczaj przyjmuje się napisami do nas). Oczywiście koła zębate ustawione na znaki.
22. Delikatnie skręcamy napinacz rozrządu. Powoli obracając wałem korbowym (kluczem 17 DOLNYM kołem zębatym) napinamy pasek do satysfakcjonujących nas rezultatów. UWAGA dla posiadaczy GTi - wywalić sprężynkę samonapinacza i napinać go ręcznie !! (użytkownicy 1.3 8v lub 1.6 też mogą to zrobić).
23. Gdy już pasek napięty jest prawidłowo, skręcamy śruby napinacza. Obracamy wałem korbowym za dolne koło - sprawdzamy czy rozrząd jest prawidłowo ustawiony na znaki.
24. Składamy całość w kolejności odwrotnej do demontażu: obudowa rozrządu, koło pasowe pompy wody (śruby tylko wstępnie bez dokręcania), koło pasowe dolne (po opuszczeniu silnika - znowu blokujemy wał korbowy przed obrotem).
25. Przykręcamy silnik do poduszki - wyciągamy podnośnik spod silnika.
26. Zakładamy paski wielorowkowe.
27. Napinamy wstępnie paski - to jest najwyższy czas na dokręcenie śrub koła pasowego pompy wody.
28. Kilka obrotów wałem - sprawdzamy napięcie pasków wielorowkowych.
29. Dokręcamy napinacz paska/alternator.
30. Odpalamy i śmigamy ile chcemy przez kolejne 45-50 tyś km.

PS: Masz uwagi ? Pisz... Z chęcią uaktualnię instrukcję o nowe informacje.

Rozrząd 1.0 i moment dokręcenia śrub:
Obrazek

Rozrząd 1.3 / 1.6 i moment dokręcenia śrub:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 26 paź 2014, 20:55 przez none7, łącznie zmieniany 3 razy
Powód: aktualizacja
Obrazek,
dzielę się manualami do swiftów, pisz PW a wyślę mailem
Awatar użytkownika
none7
 
Posty: 2280
Rejestracja: 01 lut 2014, 11:14
Lokalizacja: Gdańsk/Gostynin
Model: Suzuki Swift 1.6 i 1.0

Re: Wymiana rozrządu [1.0 / 1.3 / 1.6]

Postautor: zajczykowski » 26 paź 2014, 20:50

Można też dodać, choć nie wiem jak w innych modelach ale w 1.0 pasek rozrządu ma mieć trapezowe zęby, a nie okrągłe/zaokrąglone. Trafiłem na taki pasek, ilość zębów ta sama, szerokość ta sama a nie przydatny ;)

//none7 +dodane
" Nie sprzedam, bede robił" :D
Awatar użytkownika
zajczykowski
 
Posty: 426
Rejestracja: 28 wrz 2014, 15:03
Lokalizacja: Szczecin
Model: Ignis Sport 1.5


kuchnie bytom

Wróć do FAQ