Strona 1 z 2

[SS GTi] Problem z silnikiem

Post: 23 maja 2017, 11:21
autor: Cysiu
Cześć,
Mam problem z Swiftem/Cultusem. Silnik na niskich obrotach nie ma zupełnie mocy. Do 3 tysięcy obrotów nie jedzie. Trzeba umiejętnie operować gazem, bo mocniejsze wciśnięcie pedału gazu w tym zakresie powoduje utratę mocy(jakby go zalewało). Start pod górkę to katorga, bo samochód toczy się i dopóki nie przypalisz sprzęgła, albo nie wjedziesz na równą powierzchnię, to 5-10 km/h to wszystko na co można liczyć. Zostawiony pracujący silnik na biegu jałowym, będzie miał bardzo niskie obroty i po chwili zgaśnie. Ogółem wjeżdżam na skrzyżowanie z myślą, że jadę ciężarówką, bo toczę się z tymi znikomymi prędkościami i muszę mieć czas na jego pokonanie.
Dodam jeszcze, że podczas jazdy po wciśnięciu sprzęgła, lub wrzuceniu luzu obroty około trzech razy falują od 1,5 do 3 tysięcy i się uspokoją, lub będą utrzymywały się na poziomie 2,5-3 przez kilka sekund.

Co może być nie tak? Podejrzewam, że może jakieś przewody od podciśnienia zostały źle podłączone, bo dolot z Cultusa został zamieniony na standardowy.

Przesyłam zdjęcia poprowadzonego dolotu. Może będziecie w stanie mi pomóc :zmartwiony:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 23 maja 2017, 22:51
autor: plastek
Odepnij tps i sprawdź. Prawdopodobnie trzeba będzie go wyregulowac od nowa bo przed demontażem falowania nie było a sam kolektor nie zmienia nic w jego pracy Wolne obroty możesz regulować na przepustnicy.

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 24 maja 2017, 22:01
autor: Jasny
Mowisz o tej śrubce pięciokątnej imbusopodobobnej (nawet nie wiem jak to się nazywa)? Ja bym tego nie ruszał, to samo widnieje w instrukcji, a sam fakt, że dali właśnie taką a nie inną to wyraźny znak "nie tykać!". Próbowałbym sprawę naprawić czym innym.
Zaworek PCV - nie dam sobie głowy uciąc jak jest w wersji z efi, ale pewnie jest, a ma on wpływ na map/maf sensor - też podbija obroty.
Efi nie ma tylu podciśnień co spi, więc nie ma takiej tragedii ;)
Odpięcie tpsa powinno spowodować, że komp przyjmie, że jego położenie wynosi 20%. Niewyregulowany tps powinien spowodować RÓWNE falowanie obrotów. Na wykresie będzie piękny, RÓWNY szlaczek jak w zeszycie przedszkolaka.

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 28 maja 2017, 16:48
autor: none7
i jak tam ? coś się klaruje z działaniem ?

ja zawsze lubię gadać głupie rzeczy i mi się na końcu języka pojawia tekst: KLIN NA WALE KORBOWYM. Kiedy był zmieniany rozrząd ? kto to robił ? kiedy ?

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 28 maja 2017, 20:29
autor: likaon
Obroty falują te 1,5 -3k jak masz nie oryginalny dolot, tutaj masz stożek z ciepłym powietrzem.
Pod tą czarną zaślepką jest śrubka (zdjęcie 2, zaraz przy przepustnicy), zapamiętaj jej położenie i wykręć parę obrotów, może da radę.
Jaki masz komputer? F6?

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 28 maja 2017, 21:58
autor: plastek
komputer F3 + chip Z cultusa , rozrzad OK , kolo dolne nie było ruszane - auto przed zmiana dolotu nie było szatanem ciągnięcia z dołu ( ma klime i kolektor 4-1 ) ale problemów zadnych nie było . Wiec pozostaje kwestia lewego powietrza albo TPS i nic więcej. Auto kręci się jak wściekłe do 9 tyś rpm więc rozrzad nie jest tu przestawiony

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 29 maja 2017, 8:01
autor: Cysiu
Przez weekend nic szczególnego nie zdziałałem. Cały spędziłem na uczelni. Może dziś uda się to ogarnąć. Zobaczymy co da ponowne wyregulowanie TPSa :) Klima na tę chwilę jest odłączona, bo wyjące łożysko idzie na wymianę ;)

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 29 maja 2017, 8:46
autor: none7
Dobra.

Zaślep króciec na przepustnicy który znajduje się u góry i sprawdź czy otworek obok jest zaślepiony

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 29 maja 2017, 22:53
autor: Cysiu
Dzisiaj wyregulowanie tpsa się nie powiodło. Brakło czasu na więcej niż jedną próbę. Zakończyło się tym, że pali się check engine, ma problem z odpaleniem(zwłaszcza gdy się trochę rozgrzał), przy dodaniu gazu obroty zostają na >2000rpm, lub >3000rpm. Jutro dalsza część zabawy.
Regulację robiłem w taki sposób:
Odpięcie minusa na aku,
odpięcie kostki od tpsa,
pomiędzy śrubką a dźwignią przepustnicy było 0,6mm, tps ustawiłem tak by na omomierzu była nieskończoność,
to samo co wyżej tyle, że z 0,9mm, tak samo nieskończoność,
to samo co wyżej, tylko z 0,3mm, także nieskończoność,
Szczelina pomiędzy śrubką, a dźwignią przepustnicy została na 0,3mm,
podłączenie kostki, podłączenie aku, odpalenie silnika.
Przeanalizujcie moje kroki. Może coś źle zrobiłem ;)

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 29 maja 2017, 23:03
autor: none7
zle.

0,6 to takie przejsciowe.
0,9 nieskonczonosc
0,3 przejscie.

zatkales rurke o ktorej pisalem ?

komp po odpieciu aku potrzebuje troche km na ustawienie sie

PS: rozumiem ze uzywasz szczelinomierza, a zderzakiem przepustnicy ni kreciles?

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 30 maja 2017, 9:24
autor: Cysiu
Obrazek Obrazek
Po odmierzeniu 0,3 zostawić śrubę w tej pozycji?
Zderzak czyli to co zaznaczyłem na niebiesko? Zostawiłem tak jak był. Kręciłem jedynie śrubką zaznaczoną na czerwono.
To co jest zaznaczone na zielono, to króciec o którym mówisz? Nie zatkałem go jeszcze. Mógłbyś powiedzieć od czego on jest?
Co do szczelinomierza, to tak, oczywiście go używałem :)

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 30 maja 2017, 12:53
autor: none7
po 1. Czerwonego nie ruszać. chyba że naprawdę potrzeba. wróć do ustawienia org i nie tykaj.
po 2. Niebieskie nie ma znaczenia. to tylko napięcie linki gazu zeby nie było za dużo luzu
po 3. Po co to komu wiedzieć. powinien na tym być kapturek a ty go nie masz.

Do ustawiania TPS-a używa się szczelinomierza a nie kręci zderzakiem !! Szczelinomierz wkłada się pomiędzy zderzak a motylka.

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 30 maja 2017, 13:45
autor: Cysiu
Dzięki, już ogarniam :) Nie wiem skąd wziąłem pomysł by kręcić zderzakiem, i wtedy mierzyć szczelinomierzem. Po pracy zrobię drugie podejście :)

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 31 maja 2017, 8:40
autor: Cysiu
tps ustawiony tak jak trzeba, czyli dociśnięty do lewej krawędzi. Kręcąc odwrotnie do wskazówek zegara znalazłem nieskończoność(0.65mm). Na 0.9 nieskończoność, a przy włożeniu szczelinomierza 0.3mm przejście. Króciec o którym była mowa zatkany. Pierwsza próba zakończyła się rozregulowaniem zderzaka po odpaleniu silnika, więc przy drugim podejściu został skręcony odpowiednio...
Odpalam silnik, niby ok, dodaję gazu, obroty wzrastają i nawet nie czuć za dużego oporu od dołu. Krótka przejażdżka i niestety... Nie przebija się przez obroty, znów brak mocy od dołu. Po odpuszczeniu gazu obroty są podtrzymywane.
phpBB [media]

Tak chodzi na luzie. Trochę mocniejsze dodanie gazu i jak widać/słychać brak reakcji. Gdybym zostawił zostawił włączony silnik na parę sekund dłużej, to obroty spadły by niemalże na pierwszą kreskę powyżej zera.

phpBB [media]

Tak wyglądało to podczas jazdy. Start do 20km/h musi odbywać się przy operowaniu sprzęgłem i podtrzymywaniem 2k-2.5k rpm, inaczej samochód będzie się tylko toczył. Po odpuszczeniu gazu i wciśnięciu sprzęgła obroty baardzo powoli spadały.
Jest jeszcze jedna teoria. Czy brak osłony kolektora wydechowego ma duży wpływ na ciepło docierające do stożka?
Ps. Dziwne wibracje na wyższych obrotach wydaje gałka zmiany biegów suzukisporta ;)

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 31 maja 2017, 8:45
autor: none7
a odpalałeś bez podłączonego TPS-a ?

i chyba dolej mu paliwa do baku, bo coś słabo to wygląda...

są jeszcze na kolektorze jakieś króćce niezaślepione ?

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 31 maja 2017, 8:48
autor: Cysiu
Nie, nie odpalałem. Wszystkie próby były robione na podłączonym TPS-ie.
Paliwa oczywiście dziś doleję :)
Jedyne co przychodzi mi do głowy to te dwa wężyki mogą dawać nieszczelność. Są za luźne i mogę je zdjąć ręką
Obrazek Obrazek

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 31 maja 2017, 9:14
autor: none7
odczep i zaślep kolektor. to element do ekologii. więc nie wpłynie negatywnie na pracę.

a tak btw to jakoś mistrzem wkręcania się na obroty nawet wyżej to on nie jest

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 31 maja 2017, 18:06
autor: Jasny
Z tego co słyszę to popiarduje na luzie czyli dopalanie paliwa w wydechu. W jakim stanie jest kolektor wydechowy po jeździe? zaczyna się świecić?
Generalnie objawy podobne do moich (u mnie był klin na wale)

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 31 maja 2017, 19:28
autor: Cysiu
TPS odpięty. Reset kompa przez odpięcie aku. Nie do końa rozumiem co mam zaślepić. Bez tpsa chodzi tak:
https://www.youtube.com/watch?v=AXhrysUNMYY
https://www.youtube.com/watch?v=r3GfY2bXkS4
https://www.youtube.com/watch?v=Wbjktpsj8mY

Powoli zaczyna mnie to irytować.
Jest sposób by sprawdzić, czy TPS jest uszkodzony? Jak zwolni mi się podnośnik w garażu, to się sprawdzi jeszcze klin

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 31 maja 2017, 21:34
autor: Jasny
TPS raczej nie - on ma wpływ na korekcyjną dawkę paliwa przy dodaniu/puszczeniu gazu. Ma wpływ na spalanie, ale nie jest on jakiś duży.
Na drugim filmie widać, że nie bardzo chce odpalić - jakby go zalewało lub jakby kąt zapłonu był nieodpowiedni.
Żeby to potwierdzić - na zimnym silniku (po odpaleniu) energicznie wciśnij gaz -> powinien się zadławić i zgasnąć. Nie będzie chciał odpalić, to odepnij wtrysk i zakręć -> powinien odpalić i po chwili zgasnąć (brak paliwa)
Następnie jak spróbujesz odpalić to powinien bez problemu "od strzała" - jeśli tak to już będzie jakaś informacja.
Kolejnym krokiem będzie weryfikacja kąta zapłonu (np uszkodzony klin) i ciśnienia paliwa w układzie (zatkany powrót, lub coś innego - nie znam EFI za dobrze).

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 01 cze 2017, 15:55
autor: plastek
Sprawdź jeszcze ustawienia kąta zapłonu. Na tym komputerze auto jeździło specyficznie i głownie na paliwie 98 żeby nie było spalania stukowego na tych doprężających tłokach . Przed zmianą ssącego auto reagowało na gaz błyskawicznie - jedyny problem to trochę nie równa praca silnika kiedy był zimny - tak mial też poprzedni wlaściciel przez kilka lat i chyba problem został do tej pory. Wymień też filtr paliwa bo on nie był wymieniany za mojej kadencji . No i silnik bez TPS gorzej odpala to normalne , trzyma wyższe obroty - to tez normalne wiec lepiej go poprawnie ustawić lub wymienić .

a przewody od ekologi zaślep najlepiej albo założ opaski

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 01 cze 2017, 21:25
autor: Cysiu
od czasu kupna lane TYLKO 98oct. Następne rzeczy do sprawdzenia to: wtryski i klin na wale. Tps będzie założony z powrotem

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 01 cze 2017, 21:35
autor: none7
"założony" ? to Ty go ściągałeś czy odczepiałeś wtyczkę ?

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 01 cze 2017, 21:46
autor: Cysiu
został ściągnięty z odczepioną wtyczką

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 01 cze 2017, 21:50
autor: none7
no to oki :)

Sprawdź najpierw ten dolot / uszczelkę kolektora (pamiętaj o spuszczeniu płynu chłodzącego). Ściągnij, oczyść i na spokojnie zamontuj go raz jeszcze. Dotnij sobie uszczelki z klingerytu (lub innej płyty na uszczelki). Zmontuj na cieniutki film silikonu (ale naprawdę cienko)

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 20 lip 2017, 20:00
autor: Cysiu
Przez dłuższy czas byłem nieaktywny i nie dawałem znać czy problem został rozwiązany. Studia, sesja, roszady w pracy i druga suzuka wykluczyły mnie z prac przy swifcie.
Najpierw musiałem zakończyć to co zacząłem w gsxrze(rozłożenie zawiechy, wymiana uszczelniaczy, wymiana opon):
ObrazekObrazekObrazek
W międzyczasie zakupiłem do swifta olej Millers CFS 10w60+filtr, zestaw do czyszczenia filtra K&N, świece ngk.
Listę rzeczy do sprawdzenia od Was rozpocząłem od klinu na wale. Mała trudność ze ściągnięciem koła dodała mi niepewności. Klin i koło wyglądają następująco:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Zakupiłem drugie koło z klinem, założyłem je, jutro, mam nadzieję, uda mi się złożyć wszystko do kupy wraz z tpsem i zobaczymy jak to będzie gadać.

Re: [SS GTi] Problem z układem dolotowym

Post: 20 lip 2017, 22:18
autor: none7
osoba wymieniająca rozrząd i uszczelniacz spartaczyła robotę za słabo przykręcając koło. tam powinno byc jak dobrze pamiętam 130~140 Nm.

obejrzyj dokładnie wał czy jest zbyt mocno zdezelowany. koło sproboj przykręcić trochę mocniej używając dodatkowo jakiegoś kleju pod klin i koło/wał....

jednak moja pierwsza myśl była najtrafniejsza... :( przykro mi.

w ostateczności szukaj drugiego wału. osobiście proponuję przetestować wał z G13BB który wygląda identycznie jak w GTi.

Re: [SS GTi] Problem z silnikiem

Post: 21 lip 2017, 17:30
autor: plastek
Zaklinacz wymieniał rozrząd i zrobione na nim było 5tyś km - dziwne że dopiero po takim czasie wyrobiło klin.. Zakładaj nowy klin z ASO ( grosze ) , koło używane + tak jak mówi none7 daj klej do gwintów . Musi trzymać

Re: [SS GTi] Problem z silnikiem

Post: 28 lip 2017, 12:56
autor: Cysiu
Operacja pomogła, ale wciąż mam problemy. Moc od dołu wróciła, ale silnik na luzie ma wysokie obroty których nie idzie wyregulować. Od 3500 obrotów gdy doda się gazu silnik przerywa tak jak na nagraniach które wcześniej wstawiłem. Podczas naciśnięcia sprzęgła obroty falują od 1500 do 3000 kilka razy, po czym się uspokoją na poziomie 1500. Przerywanie pracy silnika nastąpiło po mojej ingerencji w TPSa(ponowna regulacja). Reszta objawów była widoczna jeszcze przed naprawą klinu.
Moje pytania:
Co może się za tym kryć?
Jak sprawdzić czy TPS działa poprawnie(nie jest uszkodzony)?
Czy TPS z MK1 pasuje do MK3?
Czy ta śrubka powinna być wkręcona maksymalnie? Nie znam jej oryginalnej pozycji... https://postimg.org/image/dwfd7c7h5/

Re: [SS GTi] Problem z silnikiem

Post: 28 lip 2017, 15:12
autor: none7
zaznaczona śruba służy do ustawienia położenia przepustnicy. raczej nie powinno się nią ruszać hehe i nie powinna być wkręcona do końca.

TPS z mk1 nie pasuje.

jeżeli podczas jazdy obroty faluje gdy sprzęgło jest wciśnięte, to raczej kwestia regulacji TPS-a lub jego uszkodzenia. sądzę ze jedyny sposób sprawdzenia TPS-a to oscyloskop.

zaślep wszystkie obejściowe przewody do kolektora dolotowego. wkręć maksymalnie śrubę obrotów jałowych, a następnie wyreguluj na ciepłym odchylenie motylka przepustnicy tą śrubą co zaznaczyłeś. Komp musi widzieć TPS-a zamkniętego cały czas aby myślał że przepustnica jest zamknięta. Najlepiej go odkręcić i ustawić odpowiednią wartość.