Forum Suzuki Swift Polska


Historia Suzuki Swifta [do 2003r.]

Historia Suzuki Swifta [do 2003r.]

Postautor: SirBufor » 31 maja 2014, 18:15

Początki historii Swift’a sięgają października roku 1983, kiedy to zaprezentowany został kompaktowy samochód stanowiący uzupełnienie oferty Suzuki – Suzuki SA-310 oraz SA-413. Jego celem była bezpośrednia rywalizacja z modelami Daihatsu Charade, Nissan Micra oraz Opel Corsa.

Suzuki SA-3xx sprzedawany był w wersjach GA i GL (gdzie GL oznacza wersje luksusową). W środku mieściło się bez problemu czterech Japończyków, lecz jeśli wziąć pod uwagę solidniejsze rozmiary Europejczyków, samochód wystarczał dla dwóch dorosłych i dwójki dzieci. Przewidziane dla SA jednostki napędowe obejmowały 3-cylindrowy silnik 1.0 rozwijający moc 50 KM oraz nieco większy 1.3 (od 10.1984 r.) występujący w wersjach 68 KM oraz 73 KM. Swoistym „rodzynkiem” w rodzinie była wprowadzona w lutym 1985 roku turbodoładowana wersja silnika 1.0 (G10A), która oferowała kierowcy 71 koni mechanicznych.

W roku 1986 (sierpień) wprowadzonych zostało kilka drobnych zmian i samochód został nazwany „Swift”. Projekt został zakupiony przez koncern General Motors i sprzedawany w Stanach Zjednoczonych jako „Chevrolet Sprint”. Swift Mk.1 sprzedawany był w różnych wersjach silnikowych. Najmniejszą z nich była znana z SA-310 litrówka wytwarzająca moc 50 koni mechanicznych. Nieco większe jednostki (nazwa kodowa modelu SA-413) o pojemności 1324ccm (08.86-01.89) występowały w wersjach 67 KM, 68 KM oraz 73 KM.

Obrazek

W ofercie firmy pozostała wersja G10A turbo, a role najszybszego i najmocniejszego modelu przejęła wersja GTi (AA33), wyposażona w wykonany w technice szesnastozaworowej silnik 1.3 zawierający dwa wałki rozrządu i rozwijający moc 101 KM (z katalizatorem lub bez). We wrześniu 1988 roku silniki o pojemności 1.0 zostały wzbogacone w katalizator, a ich moc wzrosła do 56 KM lub 53 KM.

Obrazek

Przy współpracy z General Motors, Swift został poddany w styczniu 1989 roku (choć niektóre źródła podają miesiąc marzec) całkowitej modernizacji. W podwoziu zaoferowano wyłącznie niezależne zawieszenie kół, poprawie uległa sprawność trzy- i czterocylindrowych silników. Wygląd zewnętrzny dostosowany został do panującym w tamtejszym czasie standardów, zmianie uległa również gama oferowanych silników. W niepamięć odeszły stare 50-konne jednostki trzycylindrowe oraz silniki 1.3. Nowe 1.3 (G13BA) miały nieco mniejszą pojemność (1298ccm) i rozwijały teraz moc 71 KM (wersja bez katalizatora spalin) lub 68 KM (z katalizatorem, tylko w latach 89-90). W ofercie pozostała najmocniejsza jednostka 101-konna, montowana wyłącznie w modelu GTi (AA34). W miejsce najmniejszych litrówek wprowadzono stosowane już w modelu Mk1 wersje wyposażone w katalizator spalin (53 KM lub 56 KM).

Suzuki Swift MK2

Swifty 1.0 sprzedawane były w wersjach wyposażeniowych GA lub GL, 1.3 występował jako GL lub SDX/GS/GLX (w zależności od rynku). Nowością były także silniki 1.6 (od listopada 1989 roku) występujące w dwóch wersjach: G16A (95 KM) oraz G16B (92 KM), oferowane wyłącznie z nadwoziem „sedan” w wersji wyposażeniowej GLX oraz limitowanej serii „saloon” (tylko 4WD). Dla potrzeb Swifta zaadaptowano układ napędowy 4WD, który montowany był tylko w wersjach silnikowych 1.3 (8V) oraz 1.6. Na niektórych rynkach oferowano automatyczną skrzynie przekładniową. Najbardziej popularna wersja 3-drzwiowa dysponowała mniejszym rozstawem osi (o 10 cm) od pozostałych.

Kolejne zmiany Swift przeszedł na przełomie lat 1991/1992. Obejmowały one głównie całkowicie nową, pozbawioną kanciastych kształtów deskę rozdzielczą oraz przeprojektowane światła tylne. Z gamy silników wycofane zostały jednostki pozbawione katalizatora (1.3 71 KM) oraz 56-konny silnik 1.0. Wszystkie silniki dostosowane zostały do spełniania surowszych norm emisji spalin. Model GTi oraz GS i Cabrio otrzymały nowe zderzaki, o sportowym wyglądzie. W naszej historii nie można także pominąć wersji Cabrio (tylko Mk3), która wyposażona była wyłącznie w silnik 1.3 68 KM (choć niektóre źródła podają dla Cabrio moc 76 KM). Produkcja modelu GTi została zakończona we wrześniu 1996 roku. Pod koniec produkcji Swifta Mk3 (1995 rok) cześć, a następnie całość produkcji (1996) przeniesiona została do węgierskiej fabryki w Estergom.

Obrazek

Swift węgierski oferowany był łącznie w trzech wersjach. Pierwsza (typ 1) to po prostu zwykły Mk3 oferowany tylko z silnikami 1.0 53 KM oraz ośmiozaworowym 1.3 o mocy 68 KM w wersjach wyposażeniowych GL (najuboższej), GLS, GLX oraz sportowej GS.

W roku 1996 zaprezentowano Swifta Mk4 (węgierski „typ 2″), który został przystosowany do panujących w tamtym czasie wymogów.

Obrazek

Zmiany w wyglądzie zewnętrznym obejmowały przede wszystkim zupełnie nowe lampy przednie (zespolono światła drogowe i pozycyjne) oraz tylne (tym razem rozdzielone), przeniesienie kierunkowskazów ze zderzaka do błotnika i powiększenie grilla. Funkcje modelu z napędem na cztery koła przejął bliźniaczy model Subaru Justy. Przeniesienie produkcji na Węgry pozwoliło na spopularyzowanie Swifta w Europie, gdzie mógł on być teraz kupowany z pominięciem narzuconego na japońskie auta, wysokiego cła.

Obrazek

Węgierski Swift odznaczał sie w porównaniu do swojego japońskiego poprzednika bogatszym wyposażeniem standardowym i mimo nieco kanciastej formy nadwozia, z powodzeniem konkurował na rynku z nowocześniejszymi pojazdami tej samej klasy. Mk4 zjeżdżały z taśmy w postaci 3- lub 5-drzwiowego hatchbacka oraz w wersji sedan (tylko 1.3). Znaczne powodzenie Swifta w Europie potwierdzało tezę, że stare może być aktualne.

Ostateczną, niewielką modernizacje, Swift przeszedł na początku roku 2000 (węgierski „typ 3″). Kosmetycznym zmianom uległ kształt zderzaka przedniego oraz grilla. Wycofana została ośmiozaworowa jednostka 1.3, a jej miejsce zastąpił tej samej pojemności nowoczesny, szesnastozaworowy, wyposażony w sekwencyjny, wielopunktowy wtrysk paliwa silnik, rozwijający moc 85 KM (G13BB). Trzydrzwiowe modele 1.0 oraz sportowa wersja GS otrzymały w standardzie kubełkowe fotele przednie. Produkcja Swifta została zakończona w roku 2003. Mimo niezmienionej od wielu lat koncepcji, Swift do samego końca znajdował licznych nabywców.
Obrazek
Awatar użytkownika
SirBufor
 
Posty: 213
Rejestracja: 29 sty 2014, 14:36
Lokalizacja: Łódź
Model: Red Swift 1.3GTi

Re: Historia Suzuki Swifta [do 2003r.]

Postautor: HubertJusty » 23 mar 2018, 12:04

Jakie wyposażenie posiada 1.0 GL wyprodukowany w 1991r.?
Poszedł na chirurga został mechanikiem
Awatar użytkownika
HubertJusty
 
Posty: 41
Rejestracja: 09 sie 2017, 15:12
Model: Justy 1.3 1999r. Swift 1.0 1992r.

Re: Historia Suzuki Swifta [do 2003r.]

Postautor: none7 » 23 mar 2018, 19:38

GL = GoLas :) zatem w sumie nie powinien mieć niczego. ale przez wiele lat ludzie mogli coś dołożyć.
Obrazek,
dzielę się manualami do swiftów, pisz PW a wyślę mailem
Awatar użytkownika
none7
 
Posty: 2247
Rejestracja: 01 lut 2014, 11:14
Lokalizacja: Gdańsk/Gostynin
Model: Suzuki Swift 1.6 i 1.0


kuchnie bytom

Wróć do Różne